Διαβάστε την παρουσίαση της εταιρείας Quality&Safety Ltd. στο autotritipro.gr – http://www.autotritipro.gr/data/news/preview_news/117553.asp
Η ασφάλεια αρχίζει με εμάς
Η οδική ασφάλεια στις εμπορευματικές μεταφορές αποτελεί ζήτημα πρώτης προτεραιότητας, ωστόσο, στην Ελλάδα, ακόμη και σήμερα δεν αντιμετωπίζεται με τη δέουσα προσοχή πέραν ελαχίστων περιπτώσεων.
Όπως προαναφέραμε, η οδική ασφάλεια στις εμπορευματικές μεταφορές αποτελεί ζήτημα πρώτης προτεραιότητας, όχι μόνο για λόγους κοινωνικής ευθύνης, αλλά και για λόγους κερδοφορίας και αποτελεσματικής διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας μιας επιχείρησης.
Ωστόσο, όπως μας εξήγησε ο κ. Νικόλαος Μπάκας, Διευθυντής της Quality & Safety Ltd, στην Ελλάδα το πρόβλημα αυτό δεν αντιμετωπίζεται ακόμη με την δέουσα προσοχή, με εξαίρεση μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις, στο στρατηγικό σχεδιασμό των οποίων, η οδική ασφάλεια καταγράφεται ως μία από τις σημαντικότερες δεσμεύσεις τους.
Εδώ και πολλά χρονιά, η εταιρεία Quality & Safety διοργανώνει προγράμματα επιμόρφωσης και εκπαίδευσης των οδηγών για μεταφορικές επιχειρήσεις και όχι μόνο, προκειμένου να βελτιώσουν τις δυνατότητες τους.
Ποιο είναι όμως το σύστημα της Quality & Safety;
Μια αλυσίδα με τρεις κρίκους
Ως γνωστόν, οι δυνατότητες μιας αλυσίδας διαμορφώνονται ανάλογα με τις αντοχές του πιο… αδύναμου κρίκου της. Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι κρίκοι αυτοί είναι οι εξής:
Μηχανικός εξοπλισμός (αυτοκίνητα)
Πως επιλέγουμε το κάθε αυτοκίνητο για το στόλο οχημάτων μας, ανάλογα με τις ανάγκες της επιχείρησης μας;
Τι ελέγχους εφαρμόζουμε ώστε να είναι το αυτοκίνητο σε καλή κατάσταση, αναφορικά με την Ασφάλεια;
Πολιτικές και διαδικασίες της κάθε εταιρείας
Κάθε εμπορική ή βιομηχανική επιχείρηση που ενδιαφέρεται να μεταφέρει τα προϊόντα της με ασφάλεια, θα πρέπει να θέσει αυστηρές διαδικασίες και να διασφαλίσει την ορθή εφαρμογή τους. Αυτό προϋποθέτει την δέσμευση της εταιρείας για την επίτευξη του εν λόγω στόχου αλλά και την υλοποίηση του «management commitment» μέσω συγκεκριμένων δράσεων.
Ανθρώπινο δυναμικό
Ο τρίτος και τελευταίος κρίκος αφορά στα κριτήρια επιλογών των συνεργαζόμενων οδηγών, καθώς στις περισσότερες των περιπτώσεων, ο στόλος μεταφοράς των εμπορευμάτων μιας επιχείρησης δεν είναι ιδιόκτητος.
Οι οδηγοί συνιστούν το σημαντικότερο κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς είναι εκείνοι που αναλαμβάνουν τη μεταφορά των εμπορευμάτων και μιας ενδεχόμενη καταστροφή φθορά τους, μπορεί να προκαλέσει τεράστια οικονομική και κοινωνική ζημιά.
Αξίζει να αναλογιστούμε ως παράδειγμα πως, αν μια εταιρεία έχει εργατικό δυναμικό της τάξης των 2.000 ατόμων, τρεις τραυματισμοί ανά μήνα, με μέσο όρο 10 ημέρες απουσίας για κάθε εργαζόμενο, μεταφράζονται στην ανάγκη πρόσληψης 10 επιπλέον ατόμων προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες της.
Το ίδιο ισχύει και για τις περιπτώσεις ζημιών σε οχήματα καθώς αυτό συνεπάγεται την επισκευή του σε συνεργείο και την παράλληλη θέση του εκτός παραγωγικής διαδικασίας.
Τα παραπάνω είναι «κρυφά» κόστη, τα οποία ωστόσο, ένας επιχειρηματίας επιβάλλεται να έχει προβλέψει.
Με βάση όλα τα παραπάνω, οι οδηγοί που επιλέγονται θα πρέπει να προάγουν την οδική ασφάλεια και να συμμορφώνονται με τις προδιαγραφές που θέτει η επιχείρηση.
Οδική ασφάλεια και Logistics
Μπορεί εκ πρώτης όψεως οδική ασφάλεια και logistics να μην τέμνονται, μια προσεκτικότερη όμως ανάλυση καταδεικνύει ότι πρόκειται για δυο τομείς με σημαντική αλληλεπίδραση.
Αν το καθημερινό μεταφορικό έργο μιας εταιρείας ανέρχεται σε 200 τόνους και διαθέτει 4 οχήματα, τότε το καθένα από αυτά θα μεταφέρει 50 τόνους. Η ορθή, ωστόσο, διαχείριση του μεταφορικού έργου επιβάλλει την ύπαρξη ενός ακόμη οχήματος, ώστε σε περίπτωση που κάποιο από τα άλλα 4 υποστεί ζημιά να μπορεί να καλυφθεί το κενό και να μην υπολείπονται 50 τόνοι. Από τη στιγμή, όμως, που τα οχήματα θα είναι 5, το φορτίο επιμερίζεται σε 40 τόνους ανά όχημα, γεγονός που προκαλεί τη δυσαρέσκεια των οδηγών, οι οποίοι πληρώνονται βάσει των τονοχιλιομέτρων που διανύουν, ενώ παράλληλα λόγω της δέσμευσης που έχουν αναλάβει στη συγκεκριμένη εταιρεία, δεν μπορούν να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες του οχήματός τους.
Εκπαίδευση στην Αμυντική Οδήγηση
Αναζητώντας τις αδυναμίες του συστήματος, η ανεπαρκής εκπαίδευση των οδηγών συνιστά την κύρια αιτία των οδικών ατυχημάτων, καθώς, έρευνα έχουν αποδείξει πως, το 95% των ατυχημάτων οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος. Σε αντίθεση, μάλιστα, με άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπου οι οδηγοί υποχρεούνται βάσει νόμου να εκπαιδεύονται κάθε δύο χρόνια γύρω από ζητήματα αμυντικής οδήγησης, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Αυστρία, στην Ελλάδα η αντίστοιχη εκπαίδευση είναι ακόμη προαιρετική και επαφίεται στην καλή θέληση των επιχειρήσεων.
Ποιες είναι οι βασικές αρχές που προβάλλονται μέχρι των σχετικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων
Η Αμυντική Οδήγηση έρχεται να καλύψει το έλλειμμα σε εκπαίδευση και να εφοδιάσει τους οδηγούς με γνώση, τεχνική κατάρτιση και σωστή συμπεριφορά, ώστε να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να αποφεύγουν τους ενδεχόμενους κινδύνους με ασφάλεια.
Για την επίτευξη μιας πραγματικής βελτίωσης που δεν θα είναι προσωρινή αλλά θα έχει διάρκεια, χρειάζεται εκπαίδευση, ενημέρωση και αλλαγή νοοτροπίας των οδηγών.
Το στοιχείο όμως της αλλαγής νοοτροπίας και συμπεριφοράς, συνιστά τον πιο κρίσιμο και συνάμα πιο δύσκολα επιτεύξιμο στόχο, καθώς οι περισσότεροι από τους επαγγελματίες οδηγούς καλούνται να αλλάξουν μια συμπεριφορά, την οποία εφαρμόζουν για περισσότερα ίσως από 20 χρόνια.
Εξίσου και ενδεχομένως πιο σημαντική παράμετρος είναι η αλλαγή της νοοτροπίας των εταιρειών σχετικά με τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τους επαγγελματίες οδηγούς, ο ρόλος αλλά και η ευθύνη των οποίων, δεν εκτιμώνται όσο θα έπρεπε από τη Διοίκηση, παρά το γεγονός ότι συνιστούν το πιο κρίσιμο ενδεχομένως παράγοντα.
Η εκπαίδευση περιλαμβάνει θεματικές ενότητες, όπως οι αιτίες των ατυχημάτων που συνδέονται με το αυτοκίνητο, απρόοπτες καταστάσεις, τη συμπεριφορά του οδηγού, το φορτίο και την οργάνωση, αλλά και το κόστος που συνεπάγεται ένα ατύχημα για τον οδηγό, την εταιρεία ή άλλους εμπλεκόμενους, τόσο σε οικονομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.
Η εκπαίδευση στην Αμυντική Οδήγηση δεν απευθύνεται μόνο στους οδηγούς αλλά στο σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού μιας εταιρείας, καθώς και στη Διοίκηση, η οποία και καλείται να υιοθετήσει και να εφαρμόσει τις απαραίτητες διαδικασίες με σκοπό τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια και ταυτόχρονα την αύξηση της κερδοφορίας της, δύο παράμετροι, οι οποίες, σύμφωνα με τον κ. Μπάκα, είναι άρρηκτα συνδεδεμένες.
Επιπλέον, στο πλαίσιο της εκπαίδευσης τα στελέχη της Διοίκησης ενημερώνονται γύρω από βέλτιστες πρακτικές αξιοποίησης του μεταφορικού στόλου, καθώς όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, τα οφέλη που προκύπτουν για τα logistics από την προώθηση της οδικής ασφάλειας είναι ιδιαίτερα σημαντικά.
Εν κατακλείδι, η ασφαλής οδήγηση είναι ευθύνη όλων, ανεξάρτητα από τον τύπο του οχήματος. Αν αναλογιστεί, ωστόσο, κανείς ότι η κινητική ενέργεια ενός φορτηγού που κινείται με 17 χλμ./ώρα είναι η ίδια με εκείνη ενός ΙΧ που κινείται με 88 χλμ./ώρα, συνειδητοποιεί πόσο κρίσιμη είναι η συνεχής εκπαίδευση των οδηγών, ειδικά όταν μόνο ένα δέκατο του δευτερολέπτου μπορεί να κάνει τη διαφορά, αρκεί η σωστή συμπεριφορά να έχει γίνει κτήμα…
Λίγα λόγια για την Quality & Safety Ltd
H Q&S Ltd ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 2001 με σκοπό να παρέχει εξειδικευμένες υπηρεσίες στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας. Πρόκειται για μια καινοτόμο ελληνική εταιρεία που διαμορφώνει και υλοποιεί ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα για οδηγούς όλων των τύπων οχημάτων, κυρίως βαρέων, προσαρμοσμένα στις ανάγκες των πελατών.
Τα προγράμματα, τα οποία αφορούν στην εκπαίδευση των οδηγών σε θέματα Αμυντικής Οδήγησης (Defensive Driving), Anti-skid , Anti-Rollover και Οικονομικής Οδήγησης, πραγματοποιούνται από έμπειρους εκπαιδευτές, διαπιστευμένους από μεγάλους ευρωπαϊκούς οργανισμούς, όπως η I.A.M Fleet U.K. και T&T Αυστρίας, ΜΑΝ και Mpqc U.K. ενώ η εταιρεία έλαβε επίσης πιστοποίηση ISO 9001 για τα ανωτέρω προγράμματα από το 2006.
Σκοπός των προγραμμάτων, τα οποία περιλαμβάνουν 4 ώρες θεωρητικής εκπαίδευσης και 3 ώρες πρακτικής, είναι να αναπτύξουν οι συμμετέχοντες ικανότητες πρόβλεψης, αποφυγής και χειρισμού επισφαλών καταστάσεων, αλλά και συνείδηση ασφάλειας με απώτερο στόχο την αποφυγή ατυχημάτων λόγω ανατροπής ή κακού χειρισμού των οχημάτων.
Κατά τη διάρκεια των δεκατριών χρόνων λειτουργίας της, η εταιρεία έχει πετύχει το στόχο της, καθώς έως σήμερα η βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς 20.000 και πλέον εκπαιδευμένων οδηγών βαρέων και επιβατηγών οχημάτων, έχει συντελέσει στη σημαντική μείωση των ατυχημάτων των εταιρειών στις οποίες ανήκουν.
(http://www.autotritipro.gr/data/news/preview_news/117553_14974.asp)