Πώς ορίζονται τα όρια ταχύτητας στους δρόμους; Για ποιον λόγο διαφέρουν από χώρα σε χώρα; Τι θα αλλάξει μέσα στα επόμενα χρόνια; Και πόσο σημαντική είναι η παράμετρος της ενεργειακής κρίσης λόγω του πολέμου;
Εύλογα, θα απαντήσει κάποιος πως για λόγους ασφάλειας ισχύουν όρια ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους, που διαφέρουν σε κάθε μέρος του κόσμου. Στις ΗΠΑ τα όρια διαφέρουν ανά πολιτεία (από 97 έως 121 χλμ./ώρα), στην Ιαπωνία είναι έως 100 χλμ./ώρα, στην Ελλάδα έως 130 χλμ./ώρα κ.ά. Τα όρια αυτά καθορίζονται λαμβάνοντας υπόψη μια πληθώρα παραμέτρων όπως οι τεχνικές προδιαγραφές της οδού, η περιοχή την οποια διασχίζει ο δρόμος και οι ιδιαίτερες κυκλοφοριακές συνθήκες.
Είναι γεγονός πως η υπερβολική ταχύτητα είναι το βασικό αίτιο του μεγαλύτερου ποσοστού των τροχαίων ατυχημάτων και ειδικότερα των θανατηφόρων τροχαίων διότι έστω και η ελάχιστη αύξησή της έχει αποδειχθεί πως έχει άμεση επίπτωση στις πιθανότητες επιβίωσης από ένα ατύχημα. Γι’ αυτόν τον λόγο, από αυτόν τον μήνα όλα τα νέα μοντέλα που θα παίρνουν έγκριση τύπου για να κυκλοφορήσουν στην ΕΕ θα έχουν υποχρεωτικά έναν περιοριστή ταχύτητας. Με άλλα λόγια, τα νέα αυτοκίνητα που θα βγαίνουν από τις γραμμές παραγωγής θα εξοπλίζονται με έναν έξυπνο περιοριστή ταχύτητας που ονομάζεται ISA (Intelligent Speed Assistance). Αυτός ο έξυπνος περιοριστής θα λειτουργεί διαφορετικά και θα βάζει κόφτη ανάλογα με την περιοχή και τα όρια που κινείται το αυτοκίνητο. Για να γίνει κάτι τέτοιο, θα υπάρχει ειδικό λογισμικό που θα λαμβάνει πληροφορίες για τα όρια ταχύτητας (π.χ. από την αναγνώριση των πινακίδων ή το navi), τη θέση του αυτοκινήτου (μέσω του GPS ή της κάρτας eCall) και ανάλογα θα περιορίζει τη μέγιστη ταχύτητα. Προς το παρόν θα υπάρχει η δυνατότητα επιλογής απενεργοποίησης του ISA από τον οδηγό αλλά κανείς δεν ξέρει αν κάποια στιγμή στο μέλλον θα σταματήσει να υπάρχει η επιλογή «off».
Μάρκετινγκ, πόλεμος, ατομική ευθύνη
Πάντως, ακόμη και αν δεν γίνει κάτι τέτοιο, οι ίδιοι οι κατασκευαστές έχουν αρχίσει να μειώνουν τις τελικές ταχύτητες των αυτοκινήτων τους. Ήδη η Volvo διαθέτει τα νέα της αυτοκίνητα με μέγιστη τελική ταχύτητα στα 180 χλμ./ώρα. Η εταιρεία ισχυρίζεται πως το πρόβλημα με την υπερβολική ταχύτητα είναι πως ακόμη και τα πιο προηγμένα συστήματα ασφάλειας δεν είναι ικανά για να αποφευχθούν σοβαροί τραυματισμοί και θάνατοι σε περίπτωση ατυχήματος. Την ίδια οδό ακολουθούν και οι Renault – Dacia. Όρια ταχύτητας δεν υπάρχουν μόνο στους αυτοκινητόδρομους. Πριν από μερικούς μήνες, οι δημοτικές αρχές του Παρισιού αποφάσισαν να εφαρμόσουν ως όριο ταχύτητας τα 30 χλμ./ώρα σε όλη την πόλη. Στόχος, να μειωθούν τα ατυχήματα, η ηχορύπανση και να μειωθούν οι ρύποι, ώστε να καθαρίσει ο αέρας της πόλης. Ωστόσο, υπάρχουν φορές που η μείωση των ορίων ταχύτητας μπορεί να προκύψει από την ανάγκη για τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων, όπως αναφέρεται σε σχετική πρόταση της ΕΕ λόγω του πολέμου που υπάρχει μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας.
Μια εκτίμηση έδειξε πως μια μείωση ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους τουλάχιστον κατά 10 χλμ./ώρα αντιστοιχεί με 430.000 βαρέλια λιγότερα, ενώ οι Κυριακές χωρίς αυτοκίνητα στις πόλεις αναλογούν σε 380.000 βαρέλια λιγότερα ημερησίως.
Κάποιοι θα σκεφτούν πως το όλο κίνημα της μείωσης των ορίων ταχύτητας αποτελεί και μια καλή κίνηση μάρκετινγκ σε εταιρικές ή προεκλογικές ατζέντες, ευαισθητοποιώντας το καταναλωτικό κοινό. Πέρα όμως από οποιοδήποτε κίνητρο γύρω από την ασφάλεια, το περιβάλλον και το μάρκετινγκ, υπάρχει και η ηλεκτροκίνηση. Κάτι που ίσως να γνωρίζετε παίζοντας από παιδιά με ηλεκτρικά αυτοκινητάκια είναι πως όσο πατάς το «γκάζι», τόσο πιο γρήγορα αδειάζουν οι μπαταρίες. Το ίδιο ισχύει και για τα επιβατικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δηλαδή όσο κινούνται με υψηλή ταχύτητα, τόσο μεγαλύτερη είναι η κατανάλωση ενέργειας. Έτσι, πρακτικά βολεύει η υιοθέτηση χαμηλών ορίων ταχύτητας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τόσο για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας όσο και για λόγους ασφάλειας. Μελέτες έχουν δείξει πως οι οδηγοί δυσκολεύονται να αναγνωρίζουν τα υψηλά επίπεδα ταχύτητας με τα οποία κινούνται πίσω από το τιμόνι ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αφού δεν υπάρχουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός συμβατικού, όπως ο ήχος του κινητήρα ή οι αλλαγές των ταχυτήτων.
Τελικά, χρειάζονται ή όχι τα όρια ταχύτητας; Δεν απαιτείται καμία επιστημονική τεκμηρίωση για να επιβεβαιωθεί η αναγκαιότητά τους. Ωστόσο, αυτό που απαιτείται για να γίνουν οι δρόμοι ασφαλέστεροι και να μη χάνονται ζωές, δεν είναι μόνο τα αυστηρότερα όρια ταχύτητας. Είναι και η οδηγική παιδεία και η υπευθυνότητα σε μια διαδικασία που ο καθένας την αντιμετωπίζει με διαφορετικό τρόπο. Για κάποιους η οδήγηση είναι απλώς μια αναγκαία διαδικασία μετακίνησης, για άλλους επάγγελμα και για άλλους αναψυχή. Σε όποια κατηγορία και αν ανήκει κανείς, απαιτείται να γνωρίζει τις οδηγικές του ικανότητες και σέβεται τα όρια ταχύτητας και να προσαρμόζει την οδήγησή του με βάση τις συνθήκες που επικρατούν στο περιβάλλον του εκείνη τη χρονική στιγμή.
Πηγή: https://www.kathimerini.gr/k/k-magazine/561875497/oria-tachytitas-i-eyropi-pataei-freno/