Η δεύτερη γενιά των ψηφιακών ταχογράφων («ευφυών» όπως τους αποκαλεί και το υπουργείο Μεταφορών) είναι πλέον γεγονός και στη χώρα μας. Ο ευφυής ταχογράφος θα αλλάξει πολλά στις μεταφορές ενώ η επίδραση του είναι -και θα είναι ακόμα περισσότερο- σημαντική στην κατακόρυφη βελτίωση της ασφάλειας – και όχι μόνο- στον τομέα των μεταφορών.
Να τονίσουμε ότι έχει ήδη ξεκινήσει η έκδοση συνολικά 6.000 καρτών ευφυών ταχογράφων για συνεργεία, επιχειρήσεις και οδηγούς. Το έργο ανέλαβε η πολωνική εταιρεία «Polish Security Printing Works και το κόστος τους είναι 13,48 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) ανά κάρτα.
Τι είναι ο ευφυής ταχογράφος
Ο ταχογράφος είναι ένα ειδικό εξάρτημα που καταγράφει τους χρόνους οδήγησης, τις στάσεις αλλά και τις περιόδους ξεκούρασης των οδηγών. Το 2006 επιβλήθηκε η χρήση των νέων –ψηφιακού τύπου- ταχογράφων που αντικατέστησαν τους μέχρι τότε αναλογικούς.
Οι ψηφιακοί (και πλέον ευφυείς) ταχογράφοι επιτρέπουν την ασφαλέστερη και πιο ακριβή καταγραφή και αποθήκευση πολλαπλών δεδομένων αναφορικά με τη λειτουργία και την κίνηση ενός επαγγελματικού οχήματος. Είναι σε θέση να καταγράψουν την απόσταση, την ταχύτητα, τη διάρκεια των δρομολογίων αλλά και τους χρόνους ξεκούρασης ενός οδηγού ενώ, η ειδική κάρτα ταχογράφου που όλοι οι οδηγοί (και όχι μόνο) επιβάλλεται να έχουν, καταγράφει την «συμπεριφορά» και τις δραστηριότητες του οδηγού σε πολλαπλά οχήματα. Πλέον στη δεύτερη γενιά των ψηφιακών ταχογράφων καταγράφεται και η θέση του οχήματος καθώς διαθέτουν GPS.
Οι ψηφιακοί ταχογράφοι είναι πλέον πιο «ανθεκτικοί» στις παραβιάσεις και τις κακόβουλες επεμβάσεις από μη εξουσιοδοτημένους τεχνικούς.
Τι προβλέπει ο νέος κανονισμός – Υποχρεωτικός ο ευφυής ταχογράφος
Με βάση τα όσα προβλέπει ο νέος Ευρωπαϊκός Κανονισμός για τα οχήματα με μεικτό βάρος άνω των 3,5t., που ετέθη σε ισχύ από τη 15η Ιουνίου του 2019, τα οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων άνω των 3,5t. (μεικτό) καθώς και τα οχήματα μεταφοράς επιβατών άνω των 9 θέσεων, με 1η άδεια κυκλοφορίας μετά τις 15 Ιουνίου 2019, θα μπορούν να κυκλοφορούν μόνο με ευφυή ταχογράφο.
O νέος Κανονισμός (ΕΚ 165/2014), σύμφωνα με τα όσα ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Μεταφορών:
Σύμφωνα με το άρθρο 8, παράγραφος 1 του Κανονισμού (ΕΕ) 165/2014, σε συνδυασμό με τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΕ) 2016/799, οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων μεικτού βάρους άνω των 3,5t., συμπεριλαμβανομένου οποιουδήποτε ρυμουλκούμενου ή ημιρυμουλκουμένου καθώς και οχήματα μεταφοράς επιβατών άνω των 9 θέσεων, για τα οποία εκδίδεται για πρώτη φορά άδειας κυκλοφορίας μετά την 15η Ιουνίου 2019, εάν δεν εξαιρούνται από την υποχρέωση τοποθέτησης ταχογράφου, πρέπει να είναι εφοδιασμένα με ευφυή ταχογράφο (smart tachograph), δηλαδή ταχογράφο συνδεδεμένο με υπηρεσία εντοπισμού, βασιζόμενη σε δορυφορικό σύστημα πλοήγησης (GPS).
α) Ο ευφυής ταχογράφος, όπως και ο ψηφιακός, απαιτεί για την ορθή λειτουργία του την χρήση μιας κάρτας («κάρτας ευφυούς ταχογράφου») από τους οδηγούς, τις επιχειρήσεις, τις αρχές ελέγχου και τα συνεργεία.
Οι κάρτες ψηφιακού ταχογράφου που διαθέτουν ήδη οι οδηγοί, οι επιχειρήσεις και οι αρχές ελέγχου μπορούν να χρησιμοποιούνται σε συσκευές ευφυούς ταχογράφου και αντίστροφα. Δεν ισχύει το ίδιο για τις κάρτες συνεργείου: οι κάρτες συνεργείου ευφυούς ταχογράφου είναι συμβατές με συσκευή ψηφιακού αλλά οι υφιστάμενες κάρτες συνεργείου ψηφιακού ταχογράφου δεν χρησιμοποιούνται στον ευφυή.
γ) Όσον αφορά την χρήση του ψηφιακού ταχογράφου από οδηγούς και επιχειρήσεις και τους οδικούς ελέγχους που γίνονται επί ελληνικού εδάφους, σας παρέχουμε τις εξής οδηγίες προσωρινής ισχύος για την αντιμετώπιση του προβλήματος έλλειψης καρτών οδηγού:
5α: Οδηγός που οδηγεί όχημα με ψηφιακό ταχογράφο αλλά δεν διαθέτει κάρτα ψηφιακού ταχογράφου ή η κάρτα που διέθετε έχει λήξει, χαθεί, κλαπεί, είναι ελαττωματική ή έχει υποστεί βλάβη / φθορά και έχει υποβάλει στην αρμόδια περιφερειακή υπηρεσία μεταφορών αίτηση για πρώτη έκδοση, ανανέωση ή αντικατάσταση κάρτας ψηφιακού ταχογράφου και η αίτησή του δεν έχει ικανοποιηθεί ακόμα για τους ανωτέρω λόγους, όταν οδηγεί όχημα που φέρει ψηφιακό ταχογράφο θα πραγματοποιεί τις χειρόγραφες καταγραφές του άρθρου 35 παράγραφος 2 του κανονισμού 165/2014 και συγκεκριμένα:
(α) στην αρχή του ταξιδιού του, εκτυπώνει τα στοιχεία του οχήματος που οδηγεί και καταγράφει στο εν λόγω τυπωμένο αντίγραφο:
- i) στοιχεία που καθιστούν δυνατή την ταυτοποίηση του οδηγού (ονοματεπώνυμο, αριθμό της κάρτας οδηγού ή της άδειας οδήγησης), συμπεριλαμβανομένης της υπογραφής του,
- ii) τις περιόδους άλλης εργασίας, διαθεσιμότητας και διαλείμματος/ανάπαυσης,
(β) στο τέλος του ταξιδιού του, εκτυπώνει τις πληροφορίες για τις χρονικές περιόδους που καταγράφηκαν από τον ταχογράφο, καταγράφει τυχόν περιόδους εκτέλεσης άλλης εργασίας, διαθεσιμότητας και ανάπαυσης μετά την εκτύπωση της έναρξης του ταξιδιού, εφόσον δεν έχουν καταγραφεί από τον ταχογράφο, και σημειώνει στο εν λόγω έγγραφο λεπτομέρειες που επιτρέπουν την ταυτοποίηση του οδηγού (ονοματεπώνυμο, αριθμό της κάρτας οδηγού ή της άδειας οδήγησης), συμπεριλαμβανομένης της υπογραφής του οδηγού.
Ο οδηγός πρέπει να φέρει επί του οχήματος και να επιδεικνύει στα όργανα ελέγχου:
– τις ανωτέρω χειρόγραφες καταγραφές και εκτυπώσεις για την τρέχουσα και τις προηγούμενες 28 ημέρες,
– την βεβαίωση της περιφερειακής υπηρεσίας μεταφορών περί υποβολής αίτησης για πρώτη χορήγηση/ανανέωση/αντικατάσταση κάρτας που έχει υποβάλει
– την κάρτα οδηγού ψηφιακού ταχογράφου που διέθετε και έχει λήξει, σε περίπτωση που έχει υποβάλει αίτηση ανανέωσης.
5β. Τα όργανα ελέγχου του άρθρου 3 της κυα Γ438/οικ.28317/2481/2009 (ΒΆ 989) παρακαλούνται, κατά τους καθ οδόν ελέγχους τήρησης των κανονισμών 561/2006 και 165/2014 σε όχημα που φέρει ψηφιακό ταχογράφο και οδηγείται από οδηγό που πληροί τις ανωτέρω (υπό 5α) προϋποθέσεις, να πραγματοποιούν τον έλεγχο με βάση τις χειρόγραφες καταγραφές και τα εκτυπώματα που πραγματοποίησε ο οδηγός κατά τα ανωτέρω. Σε περίπτωση που ο οδηγός δεν πραγματοποίησε ή δεν τηρεί επί του οχήματος τις χειρόγραφες καταγραφές και εκτυπώματα βεβαιώνεται η παράβαση αριθμ. Θ5 της κ.υ.α. Φ450/38668/3534/2013 (ΒΆ 2061).
Πώς ωφελεί τις μεταφορές ο νέος τύπος ταχογράφου
Οδήγηση με περισσότερη ασφάλεια: Με τον ευφυή ταχογράφο δεν γίνεται ο οδηγός να κινείται στο δρόμο ατελείωτες ώρες. Η κούραση είναι από τις βασικές αιτίες ατυχημάτων / δυστυχημάτων των δικών μεταφορών.
Άρα και βελτίωση των συνθηκών εργασίας των οδηγών: Π.χ. με τον ευφυή ταχογράφο, καταγράφεται αυτόματα πότε και πού το φορτηγό διέσχισε ένα σύνορο ενώ για τις ενδομεταφορές, θα συνεχίσουν να επιτρέπονται το πολύ τρεις μεταφορές σε επτά ημέρες. Η εταιρεία θα πρέπει να οργανώνει τα προγράμματα των οδηγών, ώστε να μπορούν να επιστρέφουν στη χώρα εγκατάστασης του μεταφορέα τουλάχιστον κάθε τέσσερις εβδομάδες ή ύστερα από τρεις εβδομάδες, αν ο οδηγός επιλέξει να λάβει δύο διαδοχικά ρεπό.
Εύρεση εργασίας: Ο συνεπής και ασφαλής οδηγός θα έχει ένα αλάνθαστο ψηφιακό βιογραφικό και θα αποδεικνύει χωρίς λόγια τον επαγγελματισμό με αποτέλεσμα να βρει πιο εύκολα εργασία -και πιθανόν με καλύτερες απολαβές.
Οικονομικό όφελος για την μεταφορική εταιρία: Λιγότερα ατυχήματα σημαίνει (εκτός όλων των άλλων) και μικρότερο κόστος λειτουργίας για την εταιρεία.