Για ακόμη μια φορά αποδεικνύεται ότι η εκπαίδευση των οδηγών επαγγελματικών οχημάτων είναι απαραίτητη για να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα/ δυστυχήματα και να σωθούν ανθρώπινες ζωές.
Σύμφωνα με πρόσφατη μεγάλη έρευνα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC) το ένα τέταρτο (25%) των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι το αποτέλεσμα μιας σύγκρουσης στην οποία είχε εμπλοκή επαγγελματικό όχημα.
Στην έκθεση αναφέρεται ότι 3.310 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία με βαρέα φορτηγά οχήματα (HGV) 3,5 τόνων και άνω στις 27 χώρες της ΕΕ το 2018. Κατά το ίδιο έτος, 2.630 άτομα σκοτώθηκαν σε συγκρούσεις με ελαφρά φορτηγά οχήματα (LGV) κάτω των 3,5 τόνων.
Με βάση τις μελέτες του ETSC, προκύπτει πως ανά διανυθέν χιλιόμετρο, οι θάνατοι σε τροχαία δυστυχήματα όπου εμπλέκεται ένα φορτηγό όχημα είναι περισσότεροι ενώ, κατά τη διάρκεια της 9ετίας που περιλαμβάνεται στο πόρισμα της έρευνας, οι θάνατοι που σχετίζονται με την κυκλοφορία επαγγελματικών οχημάτων μειώνονται σε σημαντικά πιο αργό ρυθμό σε σχέση με τους αντίστοιχους όπου στο τροχαίο δυστύχημα δεν εμπλέκεται κάποιο επαγγελματικό όχημα.
Συγκεκριμένα, οι θάνατοι σε τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ από το 2010 και μετά, στα οποία εμπλέκεται κάποιο βαρύ επαγγελματικό όχημα μειώνονται κατά μέσο όρο 1,8% ετησίως, ενώ οι θάνατοι σε δυστυχήματα όπου δεν εμπλέκεται κάποιο επαγγελματικό όχημα, μειώνονται κατά 2,8% ετησίως.
Μέσα στο 2019, η ΕΕ θέσπισε νέα μέτρα που αναμένεται να αναβαθμίσουν τα ελάχιστα πρότυπα ασφάλειας στα νέα βαρέα επαγγελματικά οχήματα που θα παράγονται από το 2026 όπως για παράδειγμα, η βελτίωση του περιφερειακού οπτικού πεδίου του οδηγού μέσω της αύξησης της επιφάνειας και του σχήματος του παρμπρίζ ή της τοποθέτησης γυάλινων επιφανειών στο κάτω μέρος των πλευρικών θυρών του φορτηγού, χωρίς φυσικά να παραβλέπουμε τα ηλεκτρονικά συστήματα ανίχνευσης πεζών ή δικυκλιστών στις πλευρές του φορτηγού.
Με δεδομένο ότι οι νέες υποχρεωτικές προδιαγραφές που επιβάλλεται να πληρούνται από τα –μελλοντικά- ελαφρά και –κυρίως- βαρέα επαγγελματικά οχήματα, ακόμη βρίσκονται στο στάδιο της προεργασίας, το ETSC καλεί τους εμπλεκόμενους φορείς να θεσπίσουν τα αυστηρότερα δυνατά πρότυπα, ενώ παράλληλα καλεί τους φορείς σε τοπικό επίπεδο (πόλεις), να ακολουθήσουν το εν λόγω παράδειγμα π.χ., επιτρέποντας την είσοδο εντός των ορίων τους, σε φορτηγά οχήματα με βάση το πόσο ασφαλή είναι για τους υπολοίπους χρήστες του δρόμου.
Προφανώς κάθε μέτρο που επιβάλλει ή προτείνει το ETSC και η ΕΕ είναι σωστή και σε αυτή την κατεύθυνση είναι και η εκπαίδευση των οδηγών. Είναι αποδεδειγμένο ότι ο οδηγός που εκπαιδεύεται -και δεν σταματά την εκπαίδευση του- είναι πιο ασφαλής και πιο αποδοτικός. Κερδίζει ο ίδιος διεκδικώντας καλύτερες δουλειές αλλά και η εταιρεία στην οποία απασχολείται. Και το κυριότερο: ο οδηγός που εκπαιδεύεται μειώνει κατακόρυφα την πιθανότητα να εμπλακεί σε τροχαίο άρα και την πιθανότητα να κινδυνεύσει η ζωή του ίδιου και όσων κινούνται στο «περιβάλλον» του.
Δείτε και το σχετικό γράφημα από την έρευνα του ETSC.